28.5.2011

Laihdutuksesta

Sairastettuani yli 10 v sitten aivoinfarktin lopetin tupakoinnin. Kun päätavoite oli pysyä irtitupakasta huomasin aika nopeasti lihonneeni kun olin yrittänyt muilla keinoin (= makeiset ja muut herkut) korvata aiemmin tupakasta saadun mielihyvän.

Viime jouluna tuli taas mässäiltyä aivan turhan päiten. Ja näkyihän se taas heti vyötäröllä, housujen vyössä ja paidan kauluksessa. Enkä minä voi koko ajan räätälillä uusia garderobiani läskien lisääntymisen tahdissa.

Kun minulla on jo ollut viitteitä alkavasta aikuisiän eli kakkostyypin diabeteksesta hankin lääkäri Antti Heikkilän kirjan 'Diabeteksen hoito ruokavaliolla'. Tarkoitus oli tietenkin kaksinainen - laihduttaa ja saada diabetes kuriin.

Antin nyt jo edesmennyt isoveli oli kouluaikana yksi parhaita kavereitani. Antilla on hyvin veljensä oloinen sympaattinen habitus. Olen muutaman kerran soitellutkin hänelle jo aikaisemmin hyviä laihdutusneuvoja etsiessäni.

No joka tapauksessa Antti Heikkilän kirjan neuvot ovat toimineet ja olen tammikuusta 2011 toukokuuhun laihtunut jopa hiukan entistä laihempiin mittoihin. Apuna olen myös käyttänyt erään entisen työtoverini maanläheisiä ja yksinkertaisia neuvoja. Hänellä on yksinkertainen 'VVV' (= Vältä Viisi Valkoista) ohje: älä käytä perunaa, riisiä, pastaa, vehnäjauhoja ja sokeria.

Noilla neuvoilla olen laihduttanut ja aion samalla linjalla myös jatkaa. Ihan haudanvakavasti en ole noita linjapäätöksiä noudattanut. Mutta poikettuani linjasta olen jo seuraavan päivänä palannut päiväjärjestykseen. Hiukan tuollaiset poikkeamat hidastavat laihdutusta mutta tärkeää on ettei jätä kesken.

Laihdutus jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti